Saturday, June 9, 2012

Cekal...Tabah...Sabar.

As Salam.

Saya ingin berkongsi cerita yang indah.  Tahniah buat kepada semua yang bergelar Mak/ibu/ummi/mummy/mama sebab mereka ini adalah insan yang sangat tabah,sabar,cekal tak tahu nak gelar apa lagi. Setelah bergelar ummie barula saya faham perasaannya macam mana. Saya sangat bangga dengan emak saya, mana tak nya dapat membesarkan anak-anaknya seramai 8 orang, sangat-sangat hebat.  Saya baru anak seorang pun dah merungut itu dan ini.huhu....

Saya nak kongsikan kehidupan saya yang merupakan seorang isteri+ummie+suri rumah dan staff gomen.  Sangat-sangat mencabar kerja saya seharian.  Bangun dari seawal jam 5 pagi untuk menyiapkan segala-galanya, rasa masa memang tak cukup.  Bangun-bangun terus buat kerja sediakan bekal untuk Aqif bawak ke taska, siapkan beg baju dia, beg brestpump saya. Sharp 6.45pagi kuar rumah.  Balik rumah terus masak,basuh botol-botol dan bekas makanan Aqif, basuh baju. Solat Maghrib kejap,sambung plak makan malam, gosok baju, jemur baju. Tapi Alhamdullilah seme nye keje mudah sebab guna peralatan elektrik, tak macam emak saya dulu, angkut air perigi, basuh baju dengan tangan. Hebatnya emak saya... :(

Alhamdullilah sangat-sangat suami banyak membantu mandikan Aqif, suapkan Aqif makanan dan bermain dengan Aqif masa ummie buat kerja. Okla kan?hehe... Tapi tak macam arwah Walid saya dulu, langsung tak tolong emak saya, tapi emak saya tak merungut. Emak saya langsung tak kisah sebab itu memang cara arwah Walid saya. Tahniah Bonda! :)

Alhamdullilah saya tak pernah stress dengan kerja-kerja dan tugas-tugas saya tu.  Sebab saya ni adalah ibu yang menyusukan Aqif dengan susu badan yang tegar.hehe... Alhamdullilah jugak saya tak suka Aqif makan nestum sebab tu la saya rela bangun pagi tuk sediakan bubur untuk Aqif bekal kat taska.  Air tangan ummie kan...mahal tu beb!hehe... Ala bukan susah pun, sebab menu Aqif sangat mudah, dia cuma makan ikan je, saya kukus ikan banyak-banyak pastu simpan dalam peti ais,pastu pagi-pagi bakar jela. Dan sayur pulak celur je sikit dengan air panas. Mudah kan!

Saya pun dah jarang menonton tv di malam hari, sebab rehatkan diri.  Ibu yang nyusu badan perlukan rehat yang cukup. Kadang-kadang tu lepas Maghrib kompom saya akan tido kejap, sebab penat sangat pastu saya akan bangun balik tak kira la 2,3 pagi pun sambung buat kerja. Dah jadi kebiasaan buat saya. Alhamdullilah... (^_^)

Bagi saya masing-masing ada pendapat masing-masing, tapi bagi saya selagi saya mampu untuk lakukan yang terbaik untuk Aqif saya tetap akan cuba buat. Kalau ibu-ibu kita boleh buat lebih lagi dari apa yang kita buat sekarang kenapa tidak kita, anak kan amanah Allah s.w.t dan tanggunjawab kita.

Tepuk dada tanya selera. (^_^)




No comments:

Post a Comment

Ce Komen Sikit :)